KSR_billede_013_wide.jpg

Velkommen til hjemmesiden for Kollund, Sønderhav og Rønshoved

Her finder du praktisk information, hvad der sker i vores område samt beskrivelse af den lokale historie og de naturoplevelser, som området byder på.

Læs beretning fra Generalforsamlingen den 12. marts
Se mere herunder⬇️⬇️⬇️

Bestyrelsens beretning 2024

Beretning v/bestyrelsen

Nyhedsbrev 2024

Læs bestyrelsens information om vores aktiviteter i 2023.

Ny i By arrangement
fredag den 12. januar 2024

Kære tilflyttere
2024 starter med gode nyheder🎇🎇
Lokalforeningen inviterer til en hyggelig sammenkomst,

fredag den 12. januar kl 16 i Kollundhus (Gl. Kirkevej 9).

Her er tid for en snak med nye beboer og kendte fra vores by.
Alle er hjertelig velkomne - uanset hvor længe du har boet her.

Vi glæder os til at se jer.

Tilflytteraften 11. august 2023

Fredag den 11. august var Kollund Naturunivers rammerne om en fantastisk grill-aften ☀️😎☀️
I alt 82 voksne og unge var mødt op. Vejret var med os, og det blev en kæmpe succes.
Bag arrangementet stod Katrin og Jens fra lokalområdet og forud blev der flittigt inviteret både med mails til medlemmer samt på vore sociale grupper.

Katrin kom i snak med mange tilflyttere om de forskellige fritidsaktiviteter i byen, men hun opdagede, at mange af vore nye Kollund’ere ikke kendte til arrangementerne. Derfor fik hun straks lavet et nyhedsbrev herom og både på tysk og på dansk 👏👏

Flydeponton på Kollund Strand

Torsdag den 15. juni 2023 kunne en af vore flittige arbejdsgruppe søsætte og indvie vor nye badeponton.

Det har været en længere proces, idet flere tilladelser har skullet indhentes. Vi er dog rigtig glade for, at alt nu er lykkedes, og at en ekstra aktivitet er tilgængelig her fra badesæsonen 2023.

Desuden har vi medvirket til at afmærke området ud for Lillestrand med gule bøjer. Dette for at advare både på fjorden om badeaktiviteten og til sikkerhed for vores borgere og gæster.

Vi har allerede set den flittigt i brug, så Tillykke til os alle i Fjordområdet med dette aktive tilbud🏊🏊🏊🏊

Aabenraa Lokal TV har lavet en film om Kollund

Bliv medlem

Støt den lokale udvikling og vær med til at gøre området endnu bedre at bo i. Som medlem af Lokalforeningen er du med til at styrke Foreningens gennemslagskraft i det politiske system, og dermed sikre områdets interesser på lang sigt.

Smagen af Sønderjylland

Sønderjylland er jo specielt kendt for det sønderjyske kaffebord med et bugnende kagebord, de lækre pølser, solæg, snysk samt det gode rugbrød. Vi kan snildt følge med i udbuddet af både tilberedte egnsretter og gode råvarer til din egen fremstilling.

De største naturoplevelser

I Kollund er der etableret en helt ny naturpark, der hedder Kollund Naturunivers. Her kan alle få sig en naturoplevelse i en nyplantet skov, opleve en helt nyetableret sø med en naturbro. Området byder yderligere på en Samlingshytte med opholdsrum og toilet/badeforhold, en dejlig Bålhytte med grillplads, 5 store Overnatnings sheltere, hvor 2 er specielt  indrettet, så de kan anvendes af handicappede, en hundelufterskov samt en Hjertesti med adgang til den nærliggende skov – Gammelmoseskov.

Transport og logistik på grænsen

Padborg er med Danmarks største transportcenter, et af de vigtigste knudepunkter når det gælder internationale forsendelser. Området omkring Padborg Transportcenter er samtidig en af de største arbejdspladser ved grænsen.

“Området langs Flensborg fjord er en af de smukkeste naturperler i Danmark”