Padborg Transportcenter

Med sin placeringen tæt ved grænsen er Padborg Transportcenter, Danmarks vigtigste port til Europa.
Det er samtidig en stor aktør i området for en lang række erhverv tilknyttet transportsektoren.

Padborg og international godstransport er knyttet sammen

Da grænsen mellem Danmark og Tyskland blev lagt lige syd for Padborg i 1920, opstod der et knudepunkt for international godstransport her.

Det grænseoverskridende gods skulle fortoldes her, og ofte blev varerne omladet fra danske togvogne til tyske. Ja dengang skete størstedelen af den internationale godstransport over land med tog.

Det nye transportknudepunkt betød, at stationsbyen Padborg voksede meget hurtigt. I 1920 var der under 50 indbyggere, 10 år senere var indbyggertallet vokset til godt 1000. Padborg har i de 100 år, der er gået siden 1920, stadigt udviklet sig som et internationalt transportcenter.

I starten var en stor del af de nytilkomne ansatte i DSB og hos Toldvæsenet. Den private transport voksede i starten langsomt, men allerede efter 2. verdenskrig er væksten sket hos private virksomheder.

Transporterhvervet har i dag fortsat en stor betydning for vækst og udvikling og beskæftigelse i grænseegnen.

Innovation og udvikling gennem 100 år -
”Vi sikrer værdi for hele Danmark”.

Padborg Transportcenter – i international klasse

2021 er Padborg Transportcenter et af de største Transportcentre i Europa. Transportcentret dækker over et areal på ca. 5 km2, et nyt område på ca. 2 km2 er ved at blive gjort klar til etablering af nye virksomheder.

Der er i dag mere end 4.000 personer ansat i de knap 200 virksomheder, der ligger i transportcentret. Hertil kommer de mange medarbejdere, fx lastbilchauffører, som samler gods op eller afleverer gods i byen.